
Het lerarentekort aanpakken begint bij onderzoek onder je eigen medewerkers
Het personeelstekort in het onderwijs is inmiddels geen tijdelijke crisis meer, maar een structureel probleem. Volgens recente arbeidsmarktprognoses van het ministerie van OCW blijft het tekort aan leerkrachten de komende jaren onverminderd groot, met name in het primair onderwijs. De focus ligt daarom niet alleen op het aantrekken van nieuwe leerkrachten, maar steeds vaker ook op het behouden van huidige medewerkers. Daar ligt een belangrijke sleutel voor onderwijsinstellingen: ken je medewerkers en investeer in hun betrokkenheid. Een onderzoek onder medewerkers is hierbij een krachtig middel.
De kracht van onderzoek onder medewerkers
Een organisatie die wil bouwen aan duurzame personeelsbinding, kan niet zonder inzicht in wat medewerkers beweegt, motiveert en eventueel frustreert. Medewerkersonderzoek is het ideale instrument om die inzichten structureel op te halen en te vertalen naar beleid. Het stelt scholen in staat te begrijpen hoe medewerkers hun werk ervaren, waar knelpunten liggen en waar juist energie ontstaat.
Waarom kiezen mensen voor jouw school?
Nieuw personeel komt niet zomaar bij jouw school terecht. Door middel van instroomonderzoek leg je vast wat hun beweegredenen waren om bij jouw organisatie te komen werken. Was het de visie van de school? De korte reistijd? Een goed gevoel bij het sollicitatiegesprek? Deze informatie helpt je bij het aanscherpen van je arbeidsmarktcommunicatie en je employer branding: je weet beter welke elementen van jouw organisatie aantrekkingskracht hebben en kunt die versterken.
Wat houdt je medewerkers betrokken?
Zodra mensen in dienst zijn, wil je ze behouden. Het regelmatig peilen van medewerkerstevredenheid geeft inzicht in de werkbeleving, werkdruk, onderlinge samenwerking, ontwikkelmogelijkheden en waardering. Juist in het onderwijs, waar de werkdruk hoog is en maatschappelijke druk toeneemt – is het cruciaal om signalen van onvrede vroegtijdig op te vangen. Een goed opgezet medewerkersonderzoek is geen checklist, maar een dialoogstarter: het biedt scholen concrete aangrijpingspunten om verbeteringen door te voeren en de tevredenheid te vergroten.
Organisaties die investeren in werkgeluk, ervaren een lagere uitstroom, een hogere inzetbaarheid en een positievere werksfeer.
Waarom vertrekken mensen (toch)?
Wanneer medewerkers vertrekken, is het belangrijk te begrijpen waarom. Vertrekken ze vanwege werkdruk, gebrek aan doorgroeimogelijkheden of een verstoorde werkrelatie? Of juist vanwege een aantrekkelijke kans elders? Uitstroomonderzoek levert waardevolle informatie op om patronen te herkennen en actie te ondernemen. In tijden van structurele tekorten kun je je simpelweg geen onnodige uitval veroorloven.
Een structurele aanpak
Op het platform Aanpak Lerarentekort en bij het Arbeidsmarktplatform PO wordt benadrukt dat alleen een structurele aanpak van personeelstekorten effectief is. Onderzoek onder medewerkers maakt deel uit van zo’n aanpak. Een eenmalige vragenlijst geeft een momentopname, wat al fijne inzichten kan geven. Het biedt echter geen trendanalyse of mogelijkheid tot gerichte sturing. Lexnova werkt daarom veel met cyclisch en organisatiebreed onderzoek, bijvoorbeeld jaarlijks of per schooljaar, zodat resultaten kunnen worden gemonitord en vergeleken.
Meer weten?
Wilt u meer weten over medewerkersonderzoek, onze onderzoeksaanpak of wilt u direct een offerte aanvragen? Neem gerust contact op met onze collega Leonard Terwisscha van Scheltinga en laat u overtuigen van onze meerwaarde.
U kunt ons ook bereiken via ons contactformulier of u kunt ons bellen op 050 – 31 31 133 (kantoor Groningen) of 030 – 22 73 378 (kantoor Utrecht).
Recent nieuws

HBO-Monitor 2024: Hbo’ers hebben ijzersterke positie op de arbeidsmarkt

Provincies steunen universiteiten in debat over Toets Anderstalig Onderwijs

Waar zijn de studenten gebleven?
