MarktonderzoekOnderwijsUniversiteiten
Radboud Management Academy

Onderzoek studiekeuzemotieven voor Radboud Management Academy

Radboud Management Academy (RMa) is een academische opleidingsplaats voor werkende professionals en managers, en onderdeel van de Radboud Universiteit. Eén van de kernopleidingen is de MSc Bedrijfskunde, een deeltijdmaster die in de avonduren wordt aangeboden.

Onderzoek naar keuzegedrag en overwegingen

Tijdens één van de aanmeldrondes in de afgelopen jaren signaleerde RMa dat het aantal inschrijvingen achterbleef ten opzichte van de jaren ervoor. Om te begrijpen waar dit mee samenhangt, vroeg de academie de onderzoekers die werken voor Lexnova om een doelgroepgericht marktonderzoek uit te voeren. De centrale vragen die hierbij gesteld werden waren waarom werkenden wel of niet overwegen een masteropleiding naast hun baan te volgen, wat men zoekt in een opleiding, en hoe men zich oriënteert op aanbieders van academisch onderwijs.

Onderzoeksaanpak

Tijdens dit onderzoek kozen we voor een kwalitatief onderzoeksdesign, waarmee we inzichten konden krijgen in drijfveren en afwegingen. In het onderzoek, waarvoor we ons werkendenpanel (link opnemen) inzetten, zijn onder andere de volgende thema’s verkend:

  • Oriëntatiegedrag: welke kanalen gebruikt men, en hoe verloopt de informatieverzameling?
  • Beoordeling van opleidingsaanbod: inhoud, structuur, studiebelasting, duur, flexibiliteit, en praktische aspecten zoals avondonderwijs.
  • Merkbekendheid: in hoeverre kent men Radboud Management Academy en andere opleiders in dit segment?
  • Afwegingen: waarom kiest men wél of juist niet voor Radboud Management Academy?
  • Beïnvloedende factoren: de rol van alumni, ambassadeurs, werkgevers, samenwerkingen en communicatieboodschappen.

We hebben de analyses vertaald naar een overzichtelijk rapport, met concrete conclusies en gerichte aanbevelingen die de onderwijsinstelling direct kan gebruiken om haar propositie aan te scherpen, de zichtbaarheid te vergroten en communicatie effectiever te richten. Het onderzoek leverde daarmee waardevolle inzichten op in het keuzegedrag en de overwegingen van werkende professionals.

Meer weten?

Wilt u meer weten over doelgroepgericht marktonderzoek of wilt u direct een offerte aanvragen? Neem gerust contact op met Mick Willems en laat u overtuigen van onze meerwaarde.

U kunt ons ook bereiken via ons contactformulier of u kunt ons bellen op 050 – 31 31 133 (kantoor Groningen) of 030 – 22 73 378 (kantoor Utrecht).

Heeft u hulp nodig?