Imago-onderzoek vmbo voor onderwijsgroep Quadraam

Lexnova heeft in opdracht van onderwijsgroep Quadraam een imago-onderzoek uitgevoerd voor het Maarten van Rossem, een vmbo school in Arnhem-Zuid. Het doel van dit onderzoek was om inzicht te verkrijgen in het imago, de reputatie en de identiteit van de school, zodat Quadraam strategische beslissingen kan nemen om het teruglopende leerlingaantal en het huidige imago aan te pakken. De resultaten bieden waardevolle aanknopingspunten voor gerichte verbeteringen in communicatie, positionering en reputatiebeheer.

Onderzoeksopzet

Het imago-onderzoek naar de vmbo school richtte zich op drie doelgroepen: ouders van kinderen in groep 6, 7 en 8, huidige scholieren en medewerkers van het Maarten van Rossem. Door middel van online enquêtes werden de volgende vragen beantwoord:

  • Wat is de naamsbekendheid van het Maarten van Rossem onder ouders?
  • Welke associaties hebben ouders, scholieren en medewerkers bij de school?
  • Welk totaalbeeld hebben de drie doelgroepen van het Maarten van Rossem?
  • In hoeverre bevelen scholieren en medewerkers de school aan bij toekomstige leerlingen?
  • Welke verbeteringen kunnen bijdragen aan een positievere overweging van ouders?

De vragenlijsten zijn opgesteld in nauw overleg met de opdrachtgever en verspreid via verschillende kanalen. Ouders werden benaderd via basisscholen in de regio, terwijl scholieren en medewerkers via het Maarten van Rossem zelf werden uitgenodigd. Statistische analyses werden uitgevoerd om patronen en verschillen tussen de doelgroepen te identificeren.

Uitvoering en resultaten

Het veldwerk vond plaats in juli, augustus en september 2020, en resulteerde in een solide respons van 95 ouders, 127 scholieren en 32 medewerkers. De inzichten uit dit onderzoek ondersteunen Quadraam in het versterken van de positionering en reputatie van het Maarten van Rossem. Door gerichte communicatiestrategieën en het benadrukken van kernwaarden kan de vmbo school een breder publiek aanspreken en haar aantrekkingskracht vergroten. Bovendien bieden de resultaten aanknopingspunten om de naamsbekendheid te vergroten en de betrokkenheid van ouders, scholieren en medewerkers te verbeteren.

Meer weten?

Wilt u meer weten over ons naamsbekendheid- en imago-onderzoek, onze onderzoeksaanpak of wilt u direct een offerte aanvragen? Neem gerust contact op met onze collega Leonard Terwisscha van Scheltinga en laat u overtuigen van onze meerwaarde.

U kunt ons ook bereiken via ons contactformulier of u kunt ons bellen op 050 – 31 31 133 (kantoor Groningen) of 030 – 22 73 378 (kantoor Utrecht).

Heeft u hulp nodig?