Klanttevredenheidsonderzoek voor de Milieudienst gemeente Groningen
In 2011 heeft de Milieudienst Groningen Lexnova gevraagd een klanttevredenheidsonderzoek uit te voeren naar de tevredenheid van inwoners van de gemeente Groningen. De Milieudienst, die al tientallen jaren verantwoordelijk is voor afvalverwerking en reiniging in de gemeente, voert regelmatig tevredenheidsonderzoeken uit onder burgers, bedrijven en instellingen.
Onderzoeksopzet
Het klanttevredenheidsonderzoek had als doel een gedetailleerd beeld te schetsen van de tevredenheid en wensen van de inwoners van de gemeente, evenals het verkrijgen van inzichten voor mogelijke verbeteringen in de dienstverlening. De belangrijkste onderzoeksvragen richtten zich op:
- De spontane en geholpen naamsbekendheid van de Milieudienst en haar concurrenten.
- De tevredenheid van inwoners over de dienstverlening van de Milieudienst.
- De belangrijkste aspecten van dienstverlening voor de doelgroep.
- Hoe bedrijven en instellingen informatie zoeken over afvalinzamelaars.
- De bekendheid en gebruiksfrequentie van diensten van de Milieudienst onder zakelijke klanten.
Er werd gekozen voor een kwantitatief telefonisch onderzoek onder inwoners van de gemeente Groningen. De onderzoeksopzet en vragenlijst werden ontwikkeld in nauw overleg met de opdrachtgever. De populatie bestond uit inwoners van 18 jaar en ouder, waarbij per adres slechts één respondent werd geïnterviewd, bij voorkeur de hoofdbewoner. Het onderzoek richtte zich op alle inwoners van de gemeente Groningen. Door het expliciet benaderen van specifieke groepen en het zorgvuldig opstellen van de vragenlijst, werd een breed en representatief beeld van de doelgroep verkregen. Deze aanpak zorgde ervoor dat ook de mening van jongeren en studenten goed werd vertegenwoordigd in de resultaten.
De uitkomsten van het onderzoek gaven inzicht in de tevredenheid van inwoners en de sterke punten van de dienstverlening van de Milieudienst. Daarnaast werden verbeterpunten geïdentificeerd en geprioriteerd op basis van de wensen van de doelgroep.
Kunnen wij u van dienst zijn?
Wilt u meer weten over klanttevredenheidsonderzoek, onze onderzoeksaanpak of wilt u direct een offerte aanvragen? Neem gerust contact op met onze collega Mick Willems en laat u overtuigen van onze meerwaarde.
U kunt ons ook bereiken via ons contactformulier of u kunt ons bellen op 050 – 31 31 133 (kantoor Groningen) of 030 – 22 73 378 (kantoor Utrecht).
Meer voorbeelden
Hieronder vindt u nog meer voorbeeldprojecten.

Ondersteuning bij promotieonderzoek gezonde voeding – Wageningen University & Research

Macrodoelmatigheid deelonderzoek werkgeversinterviews voor Windesheim Almere

Arbeidsmarktonderzoek voor Zuyd Hogeschool
