Macrodoelmatigheid Associate Degree PEP voor Fontys Hogescholen

Fontys Hogescholen heeft in samenwerking met Lexnova een onderzoek uitgevoerd naar de macrodoelmatigheid van het aanbieden van de deeltijd associate degree-opleiding (Ad) Pedagogisch Educatief Professional (PEP) in Venlo en Sittard. De opleiding richt zich primair op opscholing van werkenden, maar staat ook open voor deelnemers met een andere achtergrond. Het onderzoek had als doel om inzicht te verkrijgen in het instroom- en arbeidsmarktpotentieel van de Ad PEP vanuit het perspectief van werkgevers in de regio Limburg.

Opzet van het onderzoek

Lexnova heeft voor dit onderzoek een online enquête ontwikkeld en uitgevoerd onder werkgevers in de regio Limburg. De vragenlijst, die tot stand kwam in nauwe samenwerking met Fontys Hogescholen, richtte zich op:

  1. De mening van werkgevers over de Ad PEP.
  2. De behoefte aan afgestudeerden van de Ad PEP.
  3. De bereidheid van werkgevers om eigen medewerkers bij te scholen via deze opleiding.
  4. De perceptie van concurrentie voor de Ad PEP.

Tijdens de analyse zijn, waar mogelijk, relevante kruisverbanden gelegd tussen de antwoorden van de respondenten om een dieper inzicht te bieden in de resultaten.

Naast de arbeidsmarktanalyse heeft Lexnova een instroomonderzoek uitgevoerd onder mbo-4 werkenden in pedagogische beroepen. Dit onderzoek richtte zich op de interesse voor de Ad PEP en op regionale verschillen in instroompotentieel. De belangrijkste onderzoeksvragen waren:

  1. Hoe groot is de belangstelling voor de Ad PEP in Limburg, en specifiek in Venlo en Sittard?
  2. Welke verschillen zijn er in interesse tussen Noord- en Zuid-Limburg?
  3. Welke invloed hebben branche en contracturen op de belangstelling?

Werkenden in pedagogische beroepen werden benaderd via hun werkgevers. De vragenlijst werd digitaal ingevuld en bevatte een kort profiel van de Ad PEP.

Macrodoelmatigheid van de Associate Degree

De resultaten van het onderzoek naar de macrodoelmatigheid van Ad PEP bieden waardevolle inzichten in de belangstelling van werkgevers voor afgestudeerden van opleiding en hun waardering voor de opzet en inhoud. Deze informatie biedt Fontys Hogescholen een sterke basis voor het besluitvormingsproces rondom de introductie van de opleiding in Venlo en Sittard. Bovendien ondersteunen de resultaten bij het gericht informeren en betrekken van werkgevers bij de verdere ontwikkeling en promotie van de Ad PEP. Deze aanpak helpt Fontys Hogescholen om de opleiding optimaal af te stemmen op de behoeften van de arbeidsmarkt en bij te dragen aan de duurzame inzetbaarheid van de afgestudeerden.

Meer weten?

Wilt u meer weten over een macrodoelmatigheidsonderzoek, onze aanpak of wilt u direct een offerte aanvragen? Neem gerust contact op met onze collega Mick Willems en laat u overtuigen van onze meerwaarde.

U kunt ons ook bereiken via ons contactformulier of u kunt ons bellen op 050 – 31 31 133 (kantoor Groningen) of 030 – 22 73 378 (kantoor Utrecht).

Heeft u hulp nodig?