Marktonderzoek voor basisscholen: Stichting OPO HvT
Stichting Openbaar Primair Onderwijs Hof van Twente (OPO HvT) heeft de afgelopen jaren verschillende strategische investeringen gedaan. Ondanks de regionale daling van het aantal basisschoolkinderen is het marktaandeel van Stichting OPO HvT toegenomen. Lexnova voerde daarom een marktonderzoek uit voor de Stichting om inzicht te krijgen in de rol van deze investeringen in het keuzeproces van ouders en om richting te geven aan toekomstige beleids- en investeringskeuzes voor de basisscholen.
Uitvoering van het marktonderzoek bij basisscholen
Het onderzoek bestond uit twee onderdelen: een online enquête en verdiepende interviews. De op maat gemaakte enquête voor het marktonderzoek werd verspreid onder ouders/verzorgers van leerlingen op de basisscholen van Stichting OPO HvT. Hierbij werden twee doelgroepen onderscheiden: ouders die in de afgelopen drie jaar een kind hebben aangemeld en ouders die dit eerder deden. Hierdoor kon specifiek worden gekeken naar de impact van recente investeringen op de keuze voor de school. In totaal hebben 298 ouders de vragenlijst ingevuld. Daarnaast zijn er twaalf semi-gestructureerde interviews afgenomen om dieper in te gaan op de ervaringen en verwachtingen van ouders. Het onderzoek vond plaats in mei en juni 2022.
De resultaten bieden duidelijke handvatten voor Stichting OPO HvT om haar aantrekkingskracht verder vergroten en beter in te spelen op de behoeften van ouders en kinderen.
Meer weten?
Wilt u meer weten over marktonderzoek of wilt u direct een offerte aanvragen? Neem gerust contact op met onze collega Mick Willems en laat u overtuigen van onze meerwaarde.
U kunt ons ook bereiken via ons contactformulier of u kunt ons bellen op 050 – 31 31 133 (kantoor Groningen) of 030 – 22 73 378 (kantoor Utrecht).
Meer voorbeelden
Hieronder vindt u nog meer voorbeeldprojecten.

Alumnionderzoek voor de Faculteit der Letteren van de Rijksuniversiteit Groningen

Klanttevredenheidsonderzoek voor de Milieudienst gemeente Groningen

Onderzoek naar marktpotentieel Ad Online Contentcreator voor Hanzehogeschool Groningen
