Onderzoek naar optimale lesdagen en -tijden voor de Hogeschool van Amsterdam
De DeeltijdAcademie van de Faculteit Business en Economie (FBE) van de Hogeschool van Amsterdam wil beter aansluiten bij de behoeften van haar (toekomstige) deeltijdstudenten. Uit interne signalen bleek dat het huidige lesrooster, met name de lesdagen en -tijden, niet altijd goed te combineren is met werk en privéleven. Om hier concreet op te kunnen sturen, vroeg de HvA aan de onderzoekers Lexnova / Enneüs om een breed marktonderzoek op te zetten. Centraal stond de vraag wat de ideale lesmomenten voor (potentiële) deeltijdstudenten zijn, en hoe het onderwijsaanbod hier beter op kon worden afgestemd.
Vragenlijst op maat
In nauwe samenwerking met een interne werkgroep van de HvA ontwikkelden we een vragenlijst die goed aansloot bij de praktijkvragen van de DeeltijdAcademie. De vragen gingen onder meer over gewenste lestijden, lesmethodes, flexibiliteit in het onderwijsaanbod en andere relevante randvoorwaarden. We hebben verschillende doelgroepen benaderd:
- Huidige en oud-studenten via vertrouwde communicatiekanalen van de HvA
- Potentiële studenten én hun werkgevers via ons landelijke representatieve inwonerspanel
Deze brede aanpak leverde een waardevolle dataset op, met inzichten vanuit verschillende perspectieven.
Duidelijke handvatten voor beleidsoptimalisatie
De resultaten zijn door onze projectleider gepresenteerd en besproken met de HvA-werkgroep. In deze sessie was ruimte om in te zoomen op verschillen tussen doelgroepen, zoals werkenden versus doorstromers, of studenten met jonge kinderen versus studenten zonder zorgverantwoordelijkheden. De FBE DeeltijdAcademie beschikt nu over duidelijke handvatten voor:
- Het optimaliseren van lesroosters
- Het beter afstemmen van het onderwijsaanbod op de doelgroep
- Het verfijnen van marketing en communicatie richting toekomstige studenten
Onderzoek als fundament voor beleid
Lexnova helpt onderwijsinstellingen, overheden en maatschappelijke organisaties bij het verkrijgen van relevante inzichten voor betere beleidskeuzes. Of het nu gaat om doelgroepen in kaart brengen, draagvlak peilen of imago-onderzoek: wij leveren onafhankelijk en bruikbaar onderzoek dat leidt tot concrete actie.
Meer weten?
Wilt u meer informatie over onze werkwijze of wilt u direct een offerte aanvragen? Neem gerust contact op met Gert Blekkenhorst.
U kunt ons ook bereiken via ons contactformulier of u kunt ons bellen op 050 – 82 00 461 (kantoor Groningen) of 030 – 20 74 269 (kantoor Utrecht).
Meer voorbeelden
Hieronder vindt u nog meer voorbeeldprojecten.

Imago-onderzoek vmbo voor onderwijsgroep Quadraam

Alumnionderzoek voor de Faculteit der Letteren van de Rijksuniversiteit Groningen

Macrodoelmatigheid deelonderzoek werkgeversinterviews voor Windesheim Almere
