Klantenonderzoek

Inzicht in klanttevredenheid is cruciaal voor het verbeteren van prestaties en klantgerichtheid binnen uw organisatie. Wetenschappelijke studies tonen aan dat het succes van en de ervaringen met een organisatie direct samenhangen met hoe klantgericht deze is. Met een goed opgezet klantenonderzoek verkrijgt u waardevolle informatie over de wensen, tevredenheid en loyaliteit van uw klanten. Lexnova helpt u graag met het uitvoeren van gedegen, objectieve klantenonderzoeken.

Waarom een klantenonderzoek?

Klantenonderzoek is onmisbaar voor dienstverlenende organisaties. Het stelt u in staat gerichte verbeteracties te ondernemen, klanttevredenheid te vergroten en klantbehoud te stimuleren. Nieuwe klanten aantrekken is namelijk duurder en complexer dan bestaande klanten behouden. Met een klantenonderzoek krijgt u antwoord op vragen als:

  • Wat verwachten klanten van uw organisatie?
  • Hoe tevreden zijn zij over uw producten of diensten?
  • Hoe belangrijk zijn bepaalde aspecten van uw dienstverlening voor uw klanten?
  • Welke elementen beïnvloeden klantloyaliteit?
  • Waar liggen kansen voor verbetering?

Typen klantenonderzoek

Lexnova biedt een breed scala aan klantenonderzoeken die passen bij verschillende doelgroepen, sectoren en informatiebehoeften:

Studentenonderzoek

Inzicht in hoe studenten de dienstverlening, begeleiding en communicatie van onderwijsinstellingen ervaren. Essentieel voor het verhogen van de onderwijskwaliteit en studenttevredenheid.

Alumnionderzoek

Onderzoek onder oud-studenten dat waardevolle feedback oplevert over het curriculum, de voorbereiding op de arbeidsmarkt en de algehele studietijd.

MKB Vriendelijkste Gemeente

Met dit onderzoek brengen we in kaart hoe ondernemers het ondernemersklimaat in hun gemeente ervaren. Deze inzichten dragen bij aan een aantrekkelijker beleid voor het midden- en kleinbedrijf.

Burgerpeiling

Een breed ingezet klantenonderzoek onder inwoners van een gemeente. Het geeft inzicht in hoe burgers de gemeentelijke dienstverlening, communicatie en leefomgeving ervaren.

Ondernemerspeiling

Onderzoek dat zich richt op ondernemers als klant van een gemeente of overheidsinstelling. Ideaal voor beleidsvorming en het verbeteren van zakelijke dienstverlening.

Draagvlakonderzoek

Meet hoe groot het draagvlak is voor specifieke beleidsmaatregelen of projecten bij betrokken doelgroepen. Belangrijk voor participatieprocessen en besluitvorming.

Continu klantenonderzoek

Naast eenmalige metingen biedt Lexnova ook continu klantenonderzoek aan. Hierbij evalueren we op natuurlijke momenten in de klantreis – bijvoorbeeld direct na een aanvraag of na afloop van een dienst. Dit levert realtime inzicht op en maakt directe bijsturing mogelijk.

Onderzoeksmethoden

We stemmen onze methode af op uw organisatie en doelstellingen. Mogelijkheden zijn onder andere:

  • Online vragenlijsten: snel en efficiënt uit te zetten onder grote klantgroepen.
  • Diepte-interviews: voor verdieping en begrip van achterliggende motieven.
  • Groepsdiscussies: om interactief inzichten te verzamelen.

Vaak combineren we kwantitatieve en kwalitatieve methoden voor optimaal resultaat.

Onze werkwijze

  • Inventarisatie: We starten met een gesprek om uw wensen en doelstellingen te bespreken.
  • Plan van aanpak: Op maat gemaakt onderzoeksvoorstel, inclusief planning en methodologie.
  • Uitvoering: Zorgvuldige dataverzameling en analyse.
  • Rapportage en aanbevelingen: Heldere inzichten met concrete verbetervoorstellen.
  • Nazorg: We blijven betrokken bij het implementeren van verbeteracties.

Kunnen wij u van dienst zijn?

Wilt u meer weten over klantenonderzoek, onze aanpak of wilt u direct een offerte aanvragen? Neem gerust contact op met onze collega Mick Willems en laat u overtuigen van onze meerwaarde.

U kunt ons ook bereiken via ons contactformulier of u kunt ons bellen op 050 – 31 31 133 (kantoor Groningen) of 030 – 22 73 378 (kantoor Utrecht).

Heeft u hulp nodig?