Marktonderzoek

Marktonderzoek is voor onderwijsinstellingen en overheidsorganisaties een krachtig hulpmiddel om goed onderbouwde keuzes te maken. Of het nu gaat om het toetsen van de naamsbekendheid, het peilen van de reputatie of het verkennen van de haalbaarheid van een nieuw initiatief, bij Lexnova zorgen we dat u beschikt over de juiste inzichten voor beleid en communicatie.

Wat is marktonderzoek?

Marktonderzoek bij Lexnova omvat verschillende vormen van onderzoek die zicht geven op hoe uw organisatie, dienst of boodschap wordt ontvangen en gewaardeerd. Denk aan een reputatie-onderzoek onder stakeholders, een communicatieonderzoek onder studenten of een haalbaarheidsonderzoek naar een nieuwe onderwijsvorm. Soms is één type onderzoek voldoende, vaak is een combinatie nodig om een volledig beeld te krijgen.

Centraal staat altijd de vraag: wat moet u weten om verantwoord te kunnen beslissen en effectief te kunnen communiceren?

Onderzoek op maat

Geen twee organisaties zijn gelijk – en dus is elk onderzoek maatwerk. Samen verkennen we de informatiebehoefte, stellen we scherpe onderzoeksvragen op en kiezen we de passende onderzoeksmethode(n). We werken met moderne methoden, maar verliezen de context nooit uit het oog: onderwijs en overheid stellen specifieke eisen aan betrouwbaarheid, representativiteit en toepasbaarheid van resultaten.

Bij Lexnova combineren we deskresearch met gericht veldonderzoek onder bijvoorbeeld:

  • Studenten en scholieren
  • Ouders en verzorgers
  • Medewerkers en bestuurders
  • Burgers, inwoners of specifieke doelgroepen
  • Beleidsmakers en ketenpartners

Typen marktonderzoek

Lexnova is gespecialiseerd in de volgende typen marktonderzoek:

Naamsbekendheidsonderzoek
Hoe bekend is uw instelling of initiatief bij de doelgroep?

Reputatieonderzoek
Hoe betrouwbaar, deskundig en betrokken wordt uw organisatie gezien?

Imago-onderzoek
Welke associaties roept uw merk of organisatie op?

Communicatieonderzoek
Worden uw communicatiemiddelen begrepen en gewaardeerd?

Haalbaarheidsonderzoek
Is er draagvlak, behoefte en potentieel voor een nieuw idee of project?

Onderzoeksmethoden

Afhankelijk van uw doelstelling zetten we één of meerdere van de volgende methoden in:

  • Kwantitatief onderzoek – Online enquêtes, telefonische interviews of schriftelijke vragenlijsten voor brede en meetbare inzichten.
  • Kwalitatief onderzoek – Diepte-interviews of groepsgesprekken om onderliggende motieven en meningen te achterhalen.
  • Deskresearch – Analyse van bestaande data, beleidsdocumenten, rapporten of trendonderzoeken.

We combineren waar nodig methoden tot een integraal onderzoeksontwerp, zodat u zowel breedte als diepgang in de resultaten krijgt.

Onze expertise

Lexnova heeft ruime ervaring met marktonderzoeken in het onderwijs en de publieke sector. Wij kennen de dynamiek van scholen, mbo’s, hogescholen en universiteiten, net als de eisen en uitdagingen binnen gemeenten en andere overheidsorganisaties.

Wij helpen u onder meer met:

  • Inzicht in positionering en merkwaarde
  • Evaluatie van beleidscommunicatie
  • Verkenning van maatschappelijke behoeften
  • Onderbouwde input voor beleidsontwikkeling of besluitvorming

Kunnen wij u van dienst zijn?

Wilt u meer weten over marktonderzoek, onze aanpak of wilt u direct een offerte aanvragen? Neem gerust contact op met onze collega Gert Blekkenhorst en laat u overtuigen van onze meerwaarde.

U kunt ons ook bereiken via ons contactformulier of u kunt ons bellen op 050 – 31 31 133 (kantoor Groningen) of 030 – 22 73 378 (kantoor Utrecht).

Heeft u hulp nodig?