Interviews

Een interview is een vorm van kwalitatief onderzoek waarbij een interviewer en een respondent een één-op-één gesprek voeren. Tijdens dit gesprek kan specifieke informatie worden verkregen, zoals persoonlijke ervaringen, belevingen, percepties en behoeften. Het interview is daarom semi-gestructureerd, waarbij de interviewer gebruikmaakt van een interviewschema om interactie met de respondent te bevorderen en zoveel mogelijk relevante informatie te verzamelen.

Wij beschikken over een ervaren en getraind team van interviewers. Onze interviewers hebben ieder specifieke ervaring met het afnemen van interviews bij diverse doelgroepen zoals bijvoorbeeld bestuurders, managers, klanten en medewerkers. Aan de hand van het toepassen van bepaalde interviewtechnieken zijn onze interviewers in staat om zo volledig mogelijk informatie te verzamelen.

Opzet en uitvoer van het interview

Naast het afnemen van interviews besteden wij veel aandacht aan de voorbereiding en analyse. Een goed interview begint met een zorgvuldig opgestelde vragenlijst, waarbij rekening wordt gehouden met de context en het doel van het onderzoek. Door middel van gestructureerde en open vragen zorgen we ervoor dat de respondent zich op zijn gemak voelt en vrijuit kan spreken, wat leidt tot diepgaande en waardevolle inzichten.

Na het interview verwerken en analyseren wij de verkregen informatie zorgvuldig. Dit kan variëren van een beknopte samenvatting tot een gedetailleerde transcriptie en thematische analyse. Op basis van deze analyse formuleren wij concrete adviezen en inzichten die direct toepasbaar zijn voor de opdrachtgever. Op deze manier dragen onze interviews bij aan strategische besluitvorming en diepgaand marktonderzoek.

Werkgeversinterviews

Een specifieke vorm van interviews zijn de werkgeversinterviews. Dit is een methode die voornamelijk bij onderwijsonderzoek ingezet wordt, in het bijzonder bij macrodoelmatigheidsonderzoeken. We gaan in gesprek met het werkveld over hun mening over en behoefte aan een specifieke opleiding. Deze methodiek levert met name inzicht op in de arbeidsmarktbehoefte (criterium a), maar kan ook inzichten opleveren in de ruimte in het opleidingsaanbod (criterium b) en over aanscherpingen in het opleidingsprofiel.

Meer weten?

Wilt u meer weten over interviews, onze aanpak of wilt u direct een offerte aanvragen? Neem gerust contact op met onze collega Mick Willems en laat u overtuigen van onze meerwaarde.

U kunt ons ook bereiken via ons contactformulier of u kunt ons bellen op 050 – 31 31 133 (kantoor Groningen) of 030 – 22 73 378 (kantoor Utrecht).

Heeft u hulp nodig?