Imago-onderzoek
Een sterk en onderscheidend imago is essentieel voor onderwijsinstellingen om studenten, ouders en andere belanghebbenden aan te spreken en aan zich te binden. Hoe wordt uw onderwijsinstelling gezien door uw doelgroep? Komen de kernwaarden die u wilt uitstralen ook daadwerkelijk overeen met de perceptie van studenten en medewerkers? Lexnova helpt onderwijsinstellingen met imago-onderzoek op maat om inzicht te krijgen in de associaties die doelgroepen hebben bij hun instelling.
Waarom een imago-onderzoek voor onderwijsinstellingen?
Het imago van een onderwijsinstelling bestaat uit de set aan associaties die studenten, ouders, medewerkers en andere stakeholders hebben bij de instelling. Denk aan de perceptie van een universiteit als innovatief en academisch sterk, een hogeschool als praktijkgericht en toegankelijk, of een mbo-instelling als hands-on en gericht op de arbeidsmarkt. Met een imago-onderzoek brengt Lexnova voor u in kaart:
- Hoe uw onderwijsinstelling wordt gezien door verschillende doelgroepen
- Welke kernwaarden worden herkend, maar ook welke niet
- Of uw imago overeenkomt met uw gewenste positionering
- Hoe u zich onderscheidt van concurrerende onderwijsinstellingen
Met deze inzichten kunt u direct, doelgericht en proactief werken aan uw reputatie en aantrekkingskracht voor (potentiële) studenten en medewerkers.
Imago-onderzoek en naamsbekendheidsonderzoek: een sterke combinatie
Vaak combineren wij een imago-onderzoek met een naamsbekendheidsonderzoek. Voordat een doelgroep een beeld kan vormen van uw onderwijsinstelling, moeten ze u immers eerst kennen. Een naamsbekendheidsonderzoek geeft antwoord op vragen zoals:
- Hoeveel mensen kennen uw onderwijsinstelling?
- Is uw instelling bekender dan concurrerende scholen of universiteiten?
- Hoe zit het met spontane en geholpen naamsbekendheid?
- Via welke kanalen kennen mensen uw instelling (bijv. open dagen, sociale media, voorlichtingscampagnes)?
Door naamsbekendheid en imago gezamenlijk te onderzoeken, krijgt u een compleet beeld van uw marktpositie en kunt u effectief inspelen op verbeterpunten. Is het verstandig uw marketingbudget te besteden aan de bekendheid van uw instelling, of kent iedereen uw organisatie wel en is het beter om in te zetten op het laden van uw merk?
Wetenschappelijk onderbouwd, praktisch toepasbaar
Het imago-onderzoek dat Lexnova aanbiedt aan onderwijsinstellingen is gebaseerd op wetenschappelijke modellen, vertaald naar praktische handvatten voor direct bruikbare inzichten. We maken gebruik van verschillende onderzoeksmethoden, zoals:
- Kwantitatieve enquêtes, bijvoorbeeld om onderzoek te doen onder grotere groepen als studenten, ouders, medewerkers en andere stakeholders
- Kwalitatieve interviews, voor diepgaand inzicht in percepties en verwachtingen
- Vergelijkend onderzoek met andere onderwijsinstellingen om uw positionering scherp te stellen
Door deze combinatie zorgen we ervoor dat u niet alleen inzicht krijgt in uw huidige imago, maar ook concrete aanbevelingen ontvangt om uw merkbeeld te versterken en uw onderwijsinstelling nog aantrekkelijker te maken voor relevante doelgroepen.
Kunnen wij u van dienst zijn?
Wilt u meer weten over imago-onderzoek, onze aanpak of wilt u direct een offerte aanvragen? Neem gerust contact op met onze collega Gert Blekkenhorst en laat u overtuigen van onze meerwaarde.
U kunt ons ook bereiken via ons contactformulier of u kunt ons bellen op 050 – 31 31 133 (kantoor Groningen) of 030 – 22 73 378 (kantoor Utrecht).
Veel gevraagde onderzoeksoplossingen
Om u beter inzicht te geven in het type onderzoek dat wij uitvoeren, hebben wij enkele relevante onderzoekoplossingen voor u op een rijtje gezet.