Naamsbekendheidsonderzoek

Hoe bekend is uw onderwijsinstelling onder uw doelgroep? En als uw naam bekend is, weten potentiële studenten, ouders en andere belanghebbenden dan ook welke opleidingen, specialisaties of onderwijsmethoden u aanbiedt? Welke aspecten van uw instelling springen het meest in het oog? Een naamsbekendheidsonderzoek van Lexnova biedt inzicht in deze vragen en helpt onderwijsinstellingen beter te begrijpen hoe zij worden waargenomen door hun doelgroep.

Waarom een naamsbekendheidsonderzoek voor onderwijsinstellingen?

De concurrentie tussen onderwijsinstellingen is groot. Potentiële studenten (en in sommige gevallen: hun ouders/verzorgers) worden overspoeld met informatie. Maar ook geldt dat zij steeds meer mogelijkheden hebben om zich breed te oriënteren. Om op te vallen in deze dynamische markt is het hebben van een goed inzicht in uw bekendheid dus belangrijk. Lexnova biedt een beproefde aanpak die u een helder beeld geeft van uw zichtbaarheid en hoe u uw communicatie- en wervingsstrategieën effectiever kunt inzetten. Op deze manier krijgt u antwoord op zaken zoals:

  • Hoeveel mensen uw instelling kennen en welke doelgroep(en) u nog onvoldoende bereikt.
  • Welke associaties mensen hebben met uw onderwijsinstelling en of deze overeenkomen met uw gewenste imago.
  • Via welke kanalen uw doelgroep bekend is geraakt met uw onderwijsinstelling en of uw wervingscampagnes effectief zijn.
  • Welke factoren meespelen in de studiekeuze en hoe uw instelling zich hierin kan onderscheiden.

Door inzicht te krijgen in dit soort aspecten kunt u uw marketing- en communicatiestrategie zo optimaal mogelijk afstemmen op uw doelgroep en uw zichtbaarheid en aantrekkelijkheid vergroten.

Onze effectieve en praktijkgerichte aanpak

Ons naamsbekendheidsonderzoek biedt niet alleen cijfers, maar ook strategische inzichten. We brengen niet alleen in kaart hoe bekend uw onderwijsinstelling is, maar ook waarom bepaalde doelgroepen u wél of juist níet kennen. In onze aanpak staat centraal dat we willen achterhalen via welke kanalen mensen uw instelling leren kennen, zodat u uw marketinginspanningen gerichter en efficiënter kunt inzetten. Want wat zorgt nou het meest voor bekendheid? Zijn dat open dagen, is dat zichtbaarheid op sociale media, is mond-tot-mondreclame de reden, is aanwezigheid op studiekeuzebeurzen belangrijk of moet uw organisatie toch vooral inzetten op online zoekgedrag?

Inzicht in de concurrentie

In het naamsbekendheidsonderzoek van Lexnova kijken we ook naar uw positie ten opzichte van concurrerende instellingen: hoe vergelijkt uw naamsbekendheid zich met die van andere onderwijsinstellingen binnen uw vakgebied of regio? En welke verschillende zien we tussen spontane bekendheid en geholpen bekendheid? Wij zoeken het graag voor uw onderwijsinstelling uit!

Naamsbekendheidsonderzoek en imago-onderzoek: een sterke combinatie

Tijdens onze onderzoeken gaan we vaak nog een stukje verder dan alleen bekendheid. Het is minstens zo belangrijk om te weten hoe uw onderwijsinstelling wordt gepercipieerd en welke associaties uw merk heeft. Wordt uw instelling gezien als innovatief, academisch sterk, praktijkgericht of juist kleinschalig en persoonlijk? En komt dat beeld overeen met wat u als instelling wilt uitstralen? Een combinatie van vragen over bekendheid en imago maakt dit soort onderzoeken vaak extra sterk. Deze combinatie helpt u om niet alleen uw naamsbekendheid te vergroten, maar ook uw imago te sturen en versterken.

Kunnen wij u van dienst zijn?

Wilt u meer weten over naamsbekendheidonderzoek, onze aanpak of wilt u direct een offerte aanvragen? Neem gerust contact op met onze collega Leonard Terwisscha van Scheltinga en laat u overtuigen van onze meerwaarde.

U kunt ons ook bereiken via ons contactformulier of u kunt ons bellen op 050 – 31 31 133 (kantoor Groningen) of 030 – 22 73 378 (kantoor Utrecht).

Heeft u hulp nodig?