Reputatieonderzoek
Een sterk en onderscheidend imago is essentieel voor onderwijsinstellingen om studenten, ouders en andere belanghebbenden aan te spreken en aan zich te binden. Om inzicht te bieden in imago, bieden we imago-onderzoek aan aan onderwijsinstellingen. Wanneer we dit meer structureel en breder doen, spreken we vaak meer over reputatieonderzoek.
Verschil tussen imago- en reputatieonderzoek
Imago en reputatie klinken voor velen als hetzelfde, maar er is wel degelijk een verschil. Imago is namelijk de manier waarop mensen op dit moment een organisatie zien, vaak subjectief en beïnvloed door tijdelijke factoren zoals marketingcampagnes of actuele gebeurtenissen. Reputatie is daarentegen echter een langdurige perceptie van een organisatie die voortkomt uit een consistent patroon van gedrag en prestaties over een langere periode. Zo kan een onderwijsinstelling een goed imago hebben door recente marketingcampagnes en media-aandacht, maar haar reputatie wordt bepaald door de consistentie van haar onderwijsresultaten, studenttevredenheid en ethische waarden over de jaren heen.
Imago-onderzoek
Tijdens een imago-onderzoek staat dus meer een momentopname centraal. We vragen dan naar associaties die studenten, ouders, medewerkers en andere stakeholders hebben bij de instelling. Het interessante is dat we onder verschillende relevante groepen deze uitvraag kunnen doen. Denk aan het meten van het imago bij studenten, medewerkers of alumni.
Reputatieonderzoek
Voor verschillende onderwijsinstelling door heel Nederland voeren we structureel imago-onderzoek uit, waardoor we goede uitspraken kunnen doen over de langdurige perceptie van verschillende doelgroepen jegens de onderwijsinstelling. In dat geval spreken we dus over een reputatieonderzoek. We kijken daarbij naar een langdurige perceptie en gaan op zoek naar een consistent patroon van gedrag en prestaties over een langere periode.
Wetenschappelijk onderbouwd, praktisch toepasbaar
Het reputatieonderzoek dat Lexnova aanbiedt aan onderwijsinstellingen is gebaseerd op wetenschappelijke modellen, vertaald naar praktische handvatten voor direct bruikbare inzichten. We maken gebruik van verschillende onderzoeksmethoden, zoals:
- Kwantitatieve enquêtes, bijvoorbeeld om onderzoek te doen onder grotere groepen als studenten, ouders, medewerkers en andere stakeholders
- Kwalitatieve interviews, voor diepgaand inzicht in percepties en verwachtingen
- Vergelijkend onderzoek met andere onderwijsinstellingen om uw positionering scherp te stellen
Door deze combinatie zorgen we ervoor dat u niet alleen inzicht krijgt in uw huidige imago, maar ook concrete aanbevelingen ontvangt om uw reputatie op de langere termijn bij te sturen en relevant te maken voor de voor u belangrijke doelgroepen.
Kunnen wij u van dienst zijn?
Wilt u meer weten over reputatieonderzoek, onze aanpak of wilt u direct een offerte aanvragen? Neem gerust contact op met onze collega Gert Blekkenhorst en laat u overtuigen van onze meerwaarde.
U kunt ons ook bereiken via ons contactformulier of u kunt ons bellen op 050 – 31 31 133 (kantoor Groningen) of 030 – 22 73 378 (kantoor Utrecht).
Veel gevraagde onderzoeksoplossingen
Om u beter inzicht te geven in het type onderzoek dat wij uitvoeren, hebben wij enkele relevante onderzoekoplossingen voor u op een rijtje gezet.