Universiteiten

Nederland heeft diverse universiteiten die wereldwijd bekendstaan om hun hoge academische standaarden en onderzoekskwaliteit. Er zijn dertien openbare universiteiten, door heel het land. Samen bieden de Nederlandse universiteiten een breed scala aan bachelor- en masteropleidingen, die regelmatig hoog scoren op internationale ranglijsten.

Thema’s en doelgroepen

Om de kwaliteit van de opleidingen die een universiteit aanbiedt op niveau te houden, is het belangrijk om te voldoen aan een aantal aspecten waarbij goed onderzoek kan helpen:

  • Voldoende aantallen studenten. Allereerst is het belangrijk voor een universiteit om voldoende studenten aan te trekken. Er is simpelweg volume nodig om kwaliteitsniveaus vast te houden. Aspecten als bekendheid en imago/reputatie bij potentiële studenten zijn in dat geval belangrijk voor de instroom, waarnaar Lexnova onderzoek kan doen.
  • Kwalitatief hoogwaardig onderwijs. Wanneer studenten voor een specifieke universiteit hebben gekozen, is het belangrijk hen ook te behouden gedurende hun studietijd. Onderzoek onder huidige studenten is daarom een must, om zo veel mogelijk te voorkomen dat er uitstroom plaatsvindt.
  • Tevreden medewerkers. Personeel van hoge kwaliteit heeft een direct effect op de ervaren kwaliteit van een opleiding, en dus is tevreden personeel belangrijk. Lexnova biedt universiteiten medewerkersonderzoek op maat om tot acties te kunnen komen om hun personeel te boeien en te binden.
  • Alumni die ambassadeur zijn van de universiteit. Alumni zijn in potentie de beste ambassadeurs van een universiteit of faculteit. Hoe houd je deze groep betrokken en verbonden aan de universiteit? Een goed opgezet alumni-onderzoek kan hier de juiste handvatten voor bieden!

Naast voorgenoemde onderzoeken voeren wij ook voor gecentraliseerde afdelingen van universiteiten onderzoek uit, bijvoorbeeld naar ervaringen van gebruikers met de ICT of het Facilitair bedrijf.

Expertise en innovatie

Onderzoeksbureau Lexnova helpt jaarlijks vele onderwijsinstellingen met dit type onderzoeksvragen. Heeft u een specifiek onderzoeksvraagstuk waarvan u wilt weten of wij u hierbij van dienst kunnen zijn? Neem gerust contact met ons op. Ons team bestaat uit ervaren specialisten op het gebied van onderzoeksmethoden, advies en beleidsanalyses binnen het onderwijs. Voor elk onderzoek stellen we een op maat samengesteld team samen, zodat scholen profiteren van gerichte en effectieve oplossingen.

Wat kunnen wij voor universiteiten betekenen?

Wilt u meer weten over onderzoek voor universiteiten, onze aanpak of wilt u direct een offerte aanvragen? Neem gerust contact op met onze collega Mick Willems en laat u overtuigen van onze meerwaarde.

U kunt ons ook bereiken via ons contactformulier of u kunt ons bellen op 050 – 31 31 133 (kantoor Groningen) of 030 – 22 73 378 (kantoor Utrecht).

Speciaal onderwijs

Scholen in het speciaal onderwijs bieden onderwijs aan kinderen die extra ondersteuning nodig hebben vanwege lichamelijke, geestelijke of sociaal-emotionele beperkingen. Dit onderwijs is gericht op het bevorderen van de zelfstandigheid en het welzijn van de leerlingen, met een aangepast lesprogramma dat aansluit bij hun specifieke behoeften.

Thema’s en doelgroepen

Het onderwijs in het speciaal onderwijs is intensief en gericht op de individuele ontwikkeling van het kind. Voor scholen in het speciaal onderwijs zijn er diverse belangrijke thema’s:

Voldoende instroom van leerlingen
Het is belangrijk voor speciaal onderwijsinstellingen om voldoende leerlingen aan te trekken. Factoren zoals bekendheid, het imago van de school en de behoeften van ouders spelen hierbij een rol. Onderzoek kan helpen om inzicht te krijgen in de wensen van ouders en hoe zij de school ervaren, wat hen helpt bij het maken van keuzes.

Kwalitatief hoogwaardig onderwijs
Binnen het speciaal onderwijs is het belangrijk dat leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Door onderzoek onder ouders, leerlingen en medewerkers kunnen scholen inzicht krijgen in de kwaliteit van het onderwijs en verbeterpunten vinden, zodat leerlingen optimaal ondersteund worden in hun leerproces.

Tevreden en betrokken medewerkers
Het personeel in het speciaal onderwijs heeft een belangrijke rol in de zorg voor en begeleiding van de leerlingen. Onderzoek naar de werktevredenheid van leerkrachten en ondersteunend personeel helpt scholen om een goede werkplek te creëren, waardoor medewerkers zich gewaardeerd, gemotiveerd en veilig blijven voelen.

Onderzoeksbureau Lexnova helpt jaarlijks vele onderwijsinstellingen met dit type onderzoeksvragen. Heeft u een specifiek onderzoeksvraagstuk waarvan u wilt weten of wij u hierbij van dienst kunnen zijn? Neem gerust contact met ons op. Ons team bestaat uit ervaren specialisten op het gebied van onderzoeksmethoden, advies en beleidsanalyses binnen het onderwijs. Voor elk onderzoek stellen we een op maat samengesteld team samen, zodat scholen profiteren van gerichte en effectieve oplossingen.

Wat kunnen wij voor het speciaal onderwijs betekenen?

Wilt u meer weten over onderzoek voor scholen in het speciaal onderwijs, onze aanpak of wilt u direct een offerte aanvragen? Neem gerust contact op met onze collega Mick Willems en laat u overtuigen van onze meerwaarde.

U kunt ons ook bereiken via ons contactformulier of u kunt ons bellen op 050 – 31 31 133 (kantoor Groningen) of 030 – 22 73 378 (kantoor Utrecht).

Voortgezet onderwijs

Scholen uit het voortgezet onderwijs bereiden leerlingen voor op vervolgonderwijs en de arbeidsmarkt. Het kent verschillende niveaus: vmbo (praktisch en beroepsgericht), havo (theoretisch en voorbereidend op hbo) en vwo (academisch en voorbereidend op universiteit). Leerlingen starten in de brugklas en stromen daarna door naar het passende niveau, waarbij scholen steeds vaker maatwerk en keuzemogelijkheden bieden, zoals het technasium of met tweetalig onderwijs.

Thema’s en doelgroepen

Voor scholen uit het Voorgezet Onderwijs geldt dat er volop uitdagingen gelden:

  • Voldoende instroom van leerlingen
    Voor scholen in het voortgezet onderwijs is het essentieel om een stabiele instroom te behouden. Factoren zoals naamsbekendheid, imago en aansluiting bij de wensen van ouders en leerlingen spelen hierin een rol. Onderzoek kan inzicht bieden in hoe potentiële leerlingen en ouders de school ervaren en welke factoren hun keuze beïnvloeden.
  • Kwalitatief hoogwaardig onderwijs
    Eenmaal ingeschreven is het belangrijk dat leerlingen zich goed ontwikkelen en gemotiveerd blijven. Door onderzoek onder leerlingen en ouders kunnen scholen inzicht krijgen in onderwijskwaliteit, tevredenheid en mogelijke verbeterpunten, waardoor schooluitval en switchgedrag worden beperkt.
  • Tevreden en betrokken medewerkers
    Docenten en ondersteunend personeel hebben een directe invloed op de kwaliteit van het onderwijs. Een medewerkersonderzoek helpt scholen inzicht te krijgen in werktevredenheid en aandachtspunten, zodat ze kunnen zorgen voor een prettige werkomgeving en betrokken medewerkers.

Onderzoeksbureau Lexnova helpt jaarlijks vele onderwijsinstellingen met dit type onderzoeksvragen. Heeft u een specifiek onderzoeksvraagstuk waarvan u wilt weten of wij u hierbij van dienst kunnen zijn? Neem gerust contact met ons op. Ons team bestaat uit ervaren specialisten op het gebied van onderzoeksmethoden, advies en beleidsanalyses binnen het onderwijs. Voor elk onderzoek stellen we een op maat samengesteld team samen, zodat scholen profiteren van gerichte en effectieve oplossingen.

Wat kunnen wij voor het voortgezet onderwijs betekenen?

Wilt u meer weten over onderzoek voor scholen uit het Voortgezet Onderwijs, onze aanpak of wilt u direct een offerte aanvragen? Neem gerust contact op met onze collega Mick Willems en laat u overtuigen van onze meerwaarde.

U kunt ons ook bereiken via ons contactformulier of u kunt ons bellen op 050 – 31 31 133 (kantoor Groningen) of 030 – 22 73 378 (kantoor Utrecht).

Primair onderwijs

Scholen in het primair onderwijs richten zich op de brede ontwikkeling van kinderen van 4 tot 12 jaar, met een focus op vakken zoals taal, rekenen, wereldoriëntatie en sociale vaardigheden. Het onderwijs is gericht op zowel cognitieve als sociale ontwikkeling, met ruimte voor creativiteit en persoonsvorming.

Thema’s en doelgroepen

Voor basisscholen zijn er diverse uitdagingen waarbij wij als onderzoeksbureau goed kunnen ondersteunen:

  • Voldoende instroom van leerlingen
    Het is belangrijk dat basisscholen een stabiele instroom van nieuwe leerlingen behouden. Factoren zoals naamsbekendheid, imago en de wensen van ouders spelen hierbij een grote rol. Onderzoek kan inzicht bieden in hoe ouders en potentiële leerlingen de school ervaren en welke aspecten hun keuze beïnvloeden.
  • Kwalitatief hoogwaardig onderwijs
    Zodra leerlingen zijn ingeschreven, is het belangrijk dat ze zich goed ontwikkelen en gemotiveerd blijven. Onderzoek onder leerlingen en ouders helpt scholen inzicht te krijgen in de onderwijskwaliteit, tevredenheid en verbeterpunten, wat uitstroom en schoolwisselingen kan voorkomen.
  • Tevreden en betrokken medewerkers
    Leerkrachten en ondersteunend personeel zijn bepalend voor de kwaliteit van het onderwijs. Een goed opgezet en uitgedacht medewerkersonderzoek biedt scholen inzicht in de werktevredenheid van medewerkers, waardoor ze een prettige werkomgeving kunnen creëren en personeel betrokken blijft.

Onderzoeksbureau Lexnova helpt jaarlijks vele onderwijsinstellingen met dit type onderzoeksvragen. Heeft u een specifiek onderzoeksvraagstuk waarvan u wilt weten of wij u hierbij van dienst kunnen zijn? Neem gerust contact met ons op. Ons team bestaat uit ervaren specialisten op het gebied van onderzoeksmethoden, advies en beleidsanalyses binnen het onderwijs. Voor elk onderzoek stellen we een op maat samengesteld team samen, zodat scholen profiteren van gerichte en effectieve oplossingen.

Wat kunnen wij voor primair onderwijs betekenen?

Wilt u meer weten over onderzoek voor scholen uit het primair onderwijs, onze aanpak of wilt u direct een offerte aanvragen? Neem gerust contact op met onze collega Leonard Terwisscha van Scheltinga en laat u overtuigen van onze meerwaarde.

U kunt ons ook bereiken via ons contactformulier of u kunt ons bellen op 050 – 31 31 133 (kantoor Groningen) of 030 – 22 73 378 (kantoor Utrecht).

ROC’s / Middelbaar Beroepsonderwijs

Regionale Opleidingscentra (ROC’s) in Nederland bieden middelbaar beroepsonderwijs (mbo) en volwasseneneducatie. Ze richten zich op praktijkgericht leren en bereiden studenten voor op de arbeidsmarkt of doorstroom naar het Hoger Beroepsonderwijs. Studenten kunnen kiezen tussen de beroepsopleidende leerweg (BOL), met veel schooluren, of de beroepsbegeleidende leerweg (BBL), waarbij werken en leren worden gecombineerd.

Thema’s en doelgroepen

Om de kwaliteit van de opleidingen die een ROC aanbiedt te waarborgen, is het belangrijk om te voldoen aan diverse aspecten waarbij gedegen onderzoek kan helpen:

  • Voldoende instroom van studenten
    ROC’s spelen een belangrijke rol in het opleiden van vakmensen. Een stabiele instroom is essentieel om de continuïteit en kwaliteit van opleidingen te garanderen. Factoren zoals naamsbekendheid, imago en de aansluiting bij de arbeidsmarkt zijn hierbij van belang. Onderzoek kan helpen inzicht te krijgen in hoe potentiële studenten een ROC en de aangeboden opleidingen percipiëren.
  • Praktijkgericht en kwalitatief hoogwaardig onderwijs
    Studenten moeten niet alleen instromen, maar ook gemotiveerd blijven en hun opleiding succesvol afronden. Onderzoek onder zittende studenten kan helpen knelpunten in het onderwijs te identificeren en verbeteringen door te voeren, zodat voortijdige uitval wordt beperkt.
  • Tevreden en betrokken medewerkers
    Docenten en begeleiders zijn essentieel voor de kwaliteit van het onderwijs. Een goed medewerkersonderzoek kan inzicht bieden in de werktevredenheid en verbeterpunten, waardoor ROC’s een aantrekkelijke werkgever blijven en personeel zich blijvend inzet voor de studenten.

Onderzoeksbureau Lexnova helpt jaarlijks vele onderwijsinstellingen met dit type onderzoeksvragen. Heeft u een specifiek onderzoeksvraagstuk waarvan u wilt weten of wij u hierbij van dienst kunnen zijn? Neem gerust contact met ons op. Ons team bestaat uit ervaren specialisten op het gebied van onderzoeksmethoden, advies en beleidsanalyses binnen het onderwijs. Voor elk onderzoek stellen we een op maat samengesteld team samen, zodat scholen profiteren van gerichte en effectieve oplossingen.

Wat kunnen wij voor ROC’s betekenen?

Wilt u meer weten over onderzoek voor ROC’s, onze aanpak of wilt u direct een offerte aanvragen? Neem gerust contact op met onze collega Leonard Terwisscha van Scheltinga en laat u overtuigen van onze meerwaarde.

U kunt ons ook bereiken via ons contactformulier of u kunt ons bellen op 050 – 31 31 133 (kantoor Groningen) of 030 – 22 73 378 (kantoor Utrecht).

Hogescholen

Hogescholen bieden praktijkgericht hoger onderwijs en richten zich op de toepassing van kennis in de beroepspraktijk. Er zijn tientallen hogescholen in Nederland, die bieden bachelor- en masteropleidingen in diverse vakgebieden aanbieden. Het onderwijs is vaak praktijkgericht, met stages en samenwerkingen met bedrijven en instellingen. Dit maakt afgestudeerden goed voorbereid op de arbeidsmarkt.

Thema’s en doelgroepen

Om de kwaliteit van de opleidingen die een hogeschool aanbiedt te waarborgen, is het belangrijk om te voldoen aan diverse aspecten waarbij gedegen onderzoek kan helpen:

  • Doelmatigheid van de opleidingen
    Hiervoor is er het macrodoelmatigheidsonderzoek; een onderzoek dat wordt uitgevoerd om te beoordelen of een nieuwe opleiding of een wijziging in het opleidingsaanbod binnen het hoger onderwijs doelmatig is op landelijk niveau. Het doel is om te voorkomen dat er een overaanbod of onnodige overlap ontstaat tussen opleidingen, en om ervoor te zorgen dat het onderwijsaanbod aansluit op de behoeften van de arbeidsmarkt en de samenleving.
  • Voldoende instroom van studenten
    Voor hogescholen is het essentieel om een stabiele instroom van studenten te behouden. Factoren zoals naamsbekendheid en imago spelen hierin een grote rol. Onderzoek kan helpen inzicht te krijgen in hoe potentiële studenten de hogeschool en haar opleidingen ervaren.
  • Praktijkgericht en kwalitatief hoogwaardig onderwijs
    Eenmaal ingeschreven, is het belangrijk dat studenten gemotiveerd blijven en hun opleiding succesvol afronden. Onderzoek onder huidige studenten helpt om knelpunten te signaleren en de leerervaring te verbeteren.
  • Betrokken en tevreden medewerkers
    Gekwalificeerd en gemotiveerd personeel draagt bij aan de kwaliteit van het onderwijs. Door medewerkersonderzoek kunnen verbeterpunten worden geïdentificeerd en kan gewerkt worden aan een aantrekkelijke werkomgeving.
  • Alumni als ambassadeurs van de hogeschool
    Oud-studenten kunnen een waardevolle rol spelen in de reputatie en netwerkmogelijkheden van een hogeschool. Onderzoek kan helpen om alumni betrokken te houden en hen actief in te zetten als ambassadeurs.

Onderzoeksbureau Lexnova helpt jaarlijks vele onderwijsinstellingen met dit type onderzoeksvragen. Heeft u een specifiek onderzoeksvraagstuk waarvan u wilt weten of wij u hierbij van dienst kunnen zijn? Neem gerust contact met ons op. Ons team bestaat uit ervaren specialisten op het gebied van onderzoeksmethoden, advies en beleidsanalyses binnen het onderwijs. Voor elk onderzoek stellen we een op maat samengesteld team samen, zodat scholen profiteren van gerichte en effectieve oplossingen.

Wat kunnen wij voor hogescholen betekenen?

Wilt u meer weten over onderzoek voor hogescholen, onze aanpak of wilt u direct een offerte aanvragen? Neem gerust contact op met onze collega Mick Willems en laat u overtuigen van onze meerwaarde.

U kunt ons ook bereiken via ons contactformulier of u kunt ons bellen op 050 – 31 31 133 (kantoor Groningen) of 030 – 22 73 378 (kantoor Utrecht).

Overheid

Lexnova is een onderzoeksbureau dat gespecialiseerd is in onderzoeken voor de overheid / semioverheid. Overheden kiezen voor Lexnova vanwege onze betrouwbaarheid en kwaliteit. Wij ondersteunen overheidsorganisaties bij het verkrijgen van waardevolle inzichten voor effectief beleid en besluitvorming.

Specifieke werkvelden binnen de overheid

Ministeries
Lexnova ondersteunt ministeries met onderzoek dat inzicht geeft, richting biedt en verbinding legt tussen beleid en praktijk. Wij zijn gespecialiseerd in beleidsonderzoek binnen onderwijs, arbeidsmarkt, participatie en andere maatschappelijk relevante domeinen. Met een scherp oog voor bestuurlijke context én maatschappelijke realiteit helpen wij ministeries navigeren in complexe beleidsvraagstukken.

Provincies
Lexnova ondersteunt provincies met onafhankelijk en op maat gemaakt onderzoek dat bijdraagt aan beleidsvorming en strategische besluitvorming. We bieden heldere inzichten in maatschappelijke ontwikkelingen, de effectiviteit van provinciaal beleid en de wensen en ervaringen van inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners. Met onze expertise op het gebied van onderwijs, leefomgeving, participatie en regionale samenwerking helpen we provincies bij het ontwikkelen van gedragen en toekomstbestendig beleid.

Gemeenten
Gemeentelijk beleid raakt direct aan het dagelijks leven van inwoners. Of het nu gaat om goed onderwijs, kansengelijkheid, leefbare wijken of effectieve participatie — om te sturen op wat werkt, is onderzoek essentieel. Lexnova ondersteunt gemeenten met onafhankelijk en toepasbaar onderzoek dat inzicht geeft in behoeften, ervaringen en effecten.

Uitvoeringsorganisaties (zoals waterschappen en veiligheidsregio’s)
Lexnova voert onderzoek uit voor uitvoeringsorganisaties zoals waterschappen en veiligheidsregio’s die opereren op het snijvlak van beleid en praktijk. Wij helpen deze organisaties met het verkrijgen van inzichten in effectiviteit, samenwerking, dienstverlening en maatschappelijke impact. Of het nu gaat om risicocommunicatie, crisisbeheersing, klimaatadaptatie of participatie: met onze analytische en praktijkgerichte aanpak bieden we houvast voor strategische keuzes en beleidsontwikkeling die aansluiten bij de dynamiek van de uitvoering.

Onze ruime kennis en ervaring van het publieke domein is terug te vinden in talrijke onderzoeksproducten. Landelijk zijn we bijvoorbeeld vooral bekend door de ondernemers-vriendelijkste gemeente.

Maar we doen nog meer

We voeren ook andere vormen van onderzoek uit, zoals bijvoorbeeld:

  • Burgerpeiling (VNG Realisatie I Waar staat je gemeente I WSJG.nl)
  • Ondernemerspeiling 
  • Opiniepeilingen en verkiezingspeilingen, al of niet via panels
  • Draagvlakonderzoek
  • Medewerkersonderzoek
  • Rekenkameronderzoek

Betrouwbaar, onafhankelijk en kwalitatief hoogwaardig onderzoek

Als onafhankelijk onderzoeksbureau hechten wij veel waarde aan objectiviteit en integriteit. Onze onderzoekers hebben een passie voor de publieke zaak en beschikken over ruime ervaring in het uitvoeren van onderzoek binnen overheidsorganisaties. Onze werkwijze onderscheidt zich door het gebruik van zowel kwantitatieve als kwalitatieve onderzoeksmethoden, afgestemd op de aard van het onderzoek en uw specifieke wensen als opdrachtgever.

Voor elk onderzoek verdiepen wij ons grondig in uw specifieke wensen en de context van uw vraag. Dankzij onze uitgebreide kennis en ervaring kunnen wij uw vraagstuk vervolgens effectief vertalen naar een helder en doeltreffend onderzoeksplan.

Kunnen wij u van dienst zijn?

Wilt u meer weten over de mogelijkheden van onafhankelijk onderzoek voor de overheid, onze aanpak of wilt u direct een offerte aanvragen? Neem gerust contact op met onze collega Gert Blekkenhorst en laat u overtuigen van onze meerwaarde.

U kunt ons ook bereiken via ons contactformulier of u kunt ons bellen op 050 – 31 31 133 (kantoor Groningen) of 030 – 22 73 378 (kantoor Utrecht).

Onderwijs

Als toonaangevend onderzoeksbureau gespecialiseerd in onderzoek voor onderwijsinstellingen, biedt Lexnova uitgebreide en op maat gemaakte onderzoeksdiensten aan organisaties in het onderwijs. Wij ondersteunen bij het uitvoeren van diverse onderzoeken zoals macrodoelmatigheidsonderzoek, studentonderzoek, alumnionderzoek, imago-onderzoek en medewerkersonderzoek.

Onderzoek voor alle lagen in het onderwijs

We hebben onze sporen in het onderwijs verdiend binnen het hoger onderwijs (hogescholen en universiteiten). In de loop der jaren hebben we onze dienstverlening ook gericht op organisaties uit het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Onderwijsinstellingen waar wij ons op richten zijn:

  • Universiteiten
  • Hogescholen
  • ROC’s / Middelbaar Beroepsonderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Speciaal onderwijs
  • Private opleiders

Werkwijze Lexnova

Wij zijn ervan overtuigd dat elke onderzoeksvraag uniek is en om een op maat gemaakte aanpak vraagt. Onze werkwijze sluit aan op deze overtuiging. Vanaf het eerste contact met u streven we ernaar om ons zo goed mogelijk in te leven in uw organisatie en uw informatiebehoefte. U zult dit al tijdens de eerste kennismaking ervaren.

Voor onderwijsinstellingen met een maatwerk onderzoeksvraagstuk stellen we een goed doordacht onderzoekplan op. Een onderzoeksplan is een strategie om de onderzoeksvraag op de juiste manier te beantwoorden. Hierin gaan we onder meer in op de te benaderen onderzoeksdoelgroep, welke dataverzamelingsmethoden we toepassen, de analyse technieken die we gaan gebruiken en de wijze waarop we de resultaten aan u terugkoppelen. Het plan vormt het fundament van het onderzoek en dient als input voor het opstellen van de begroting. 

Van macrodoelmatigheid naar meten van tevredenheid medewerkers en studenten

Lexnova is al jarenlang trotse onderzoekspartner van diverse onderwijsinstellingen. De samenwerking geschiedt op het gebied van meerdere onderzoeksterreinen. Specialisaties die we graag uitlichten zijn onder meer:

Macrodoelmatigheidsonderzoek

In het onderwijs is sprake van een steeds wisselend opleidingsaanbod. Afstemming tussen opleidingsaanbod en vraag vanuit de markt wordt maatschappelijk gezien steeds relevanter. Onderwijsinstellingen streven voortdurend naar opleidingen met voldoende arbeidsmarktperspectief.  Met onderzoek naar het marktpotentieel van (nieuwe) opleidingen brengen we de werkelijke opleidingsbehoeften voor onderwijsinstellingen in kaart. Bijvoorbeeld in het kader van de macrodoelmatigheidstoets. Hierbij passen we de volgende methodieken toe: vooronderzoek, deskresearch, werkgeversinterviews, werkgeversenquête, instroomenquête en vacatureanalyse.

Samenstellen macrodoelmatigheidsdossier (MDD)

Na afronding van het macrodoelmatigheidsonderzoek kan Lexnova, in nauwe samenwerking met de instelling, het macrodoelmatigheidsdossier (MDD) gaan vormen. Wij hebben ruime ervaring met het samenstellen, schrijven en controleren van dit dossier (ook in het kader van de nieuwe Regeling macrodoelmatigheid 2023). Wij hebben macrodoelmatigheidsdossier gevormd voor zowel Ad’s, bachelors als masters.

Leven Lang Ontwikkelen (LLO)

Scholing van werknemers is toenemend van belang voor werkgevers en een optimale arbeidsmarkt. Met het initiatief Een Leven Lang Ontwikkelen (LLO) wil de Rijksoverheid doorgaande scholing stimuleren. Hogescholen ontwikkelen zich met hun specifieke deskundigheid steeds meer als speler op de markt van nascholing. Lexnova voert gericht arbeidsonderzoek uit dat hogescholen helpt een passend aanbod te ontwikkelen.

Imago-, positionering- en naamsbekendheidsonderzoek

Concurrentie tussen onderwijsinstellingen speelt een steeds grotere rol. Waarom kiest een scholier voor hogeschool A en niet voor B? Deze vraag raakt aan het imago en de positionering van de hogeschool. Lexnova voert imago-onderzoek uit naar uw huidige imago en adviseert u over uw concurrentiestrategie.

Medewerkersonderzoek

Met ons medewerkersonderzoek krijgt u inzicht in de mening van uw medewerkers over de organisatiecultuur en uw sterke en verbeterpunten vanuit het perspectief van de medewerkers. Met onze persoonlijke aanpak leveren wij bovendien waardevolle specifieke informatie die aansluit bij de doelstellingen van uw organisatie. U kunt denken aan thema’s zoals: betrokkenheid, doorgroeimogelijkheden, verwachtingen, motivatie, loyaliteit, interne communicatie, de organisatiecultuur (e.g. ruimte voor eigen initiatief) of de samenwerking tussen teams.

Onderzoek onder studenten/alumni

Lexnova biedt op maat gemaakte onderzoeken voor zowel studenten als alumni. Door structureel onderzoek onder studenten verkrijgen onderwijsinstellingen inzichten over thema’s zoals studenttevredenheid, studiekeuze, studie-uitval, imago en onderwijskwaliteit. Ook voeren wij alumnionderzoek uit, waarmee we de ervaringen en perspectieven van afgestudeerden in kaart brengen, zoals de aansluiting met de arbeidsmarkt en hun betrokkenheid bij het curriculum. Onze kwantitatieve en kwalitatieve aanpak levert concrete, toepasbare inzichten voor het verbeteren van onderwijsaanbod en de relatie met oud-studenten.

Online dashboard

ImpulZ is de centrale plek voor onze klanten waarin alle onderzoeksresultaten op een overzichtelijke manier worden getoond. Via handige functionaliteiten zoals benchmarks en filters kunt u zelf eenvoudig analyses maken en verbeterkansen in kaart brengen. Voor onderwijsinstellingen leggen we in ImpulZ bijvoorbeeld verbanden tussen de tevredenheid en ervaringen van medewerkers versus studenten. Dit levert waardevolle inzichten op.

Wat kunnen wij voor u betekenen?

Wilt u meer weten over onderzoek voor onderwijs, onze aanpak of wilt u direct een offerte aanvragen? Neem gerust contact op met onze collega Mick Willems en laat u overtuigen van onze meerwaarde.

U kunt ons ook bereiken via ons contactformulier of u kunt ons bellen op 050 – 31 31 133 (kantoor Groningen) of 030 – 22 73 378 (kantoor Utrecht).

Heeft u hulp nodig?