Onderwijs
Als toonaangevend onderzoeksbureau gespecialiseerd in onderzoek voor onderwijsinstellingen, biedt Lexnova uitgebreide en op maat gemaakte onderzoeksdiensten aan organisaties in het onderwijs. Wij ondersteunen bij het uitvoeren van diverse onderzoeken zoals macrodoelmatigheidsonderzoek, studentonderzoek, alumnionderzoek, imago-onderzoek en medewerkersonderzoek.
Onderzoek voor alle lagen in het onderwijs
We hebben onze sporen in het onderwijs verdiend binnen het hoger onderwijs (hogescholen en universiteiten). In de loop der jaren hebben we onze dienstverlening ook gericht op organisaties uit het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Onderwijsinstellingen waar wij ons op richten zijn:
- Universiteiten
- Hogescholen
- ROC’s / Middelbaar Beroepsonderwijs
- Voortgezet onderwijs
- Primair onderwijs
- Speciaal onderwijs
- Private opleiders
Werkwijze Lexnova
Wij zijn ervan overtuigd dat elke onderzoeksvraag uniek is en om een op maat gemaakte aanpak vraagt. Onze werkwijze sluit aan op deze overtuiging. Vanaf het eerste contact met u streven we ernaar om ons zo goed mogelijk in te leven in uw organisatie en uw informatiebehoefte. U zult dit al tijdens de eerste kennismaking ervaren.
Voor onderwijsinstellingen met een maatwerk onderzoeksvraagstuk stellen we een goed doordacht onderzoekplan op. Een onderzoeksplan is een strategie om de onderzoeksvraag op de juiste manier te beantwoorden. Hierin gaan we onder meer in op de te benaderen onderzoeksdoelgroep, welke dataverzamelingsmethoden we toepassen, de analyse technieken die we gaan gebruiken en de wijze waarop we de resultaten aan u terugkoppelen. Het plan vormt het fundament van het onderzoek en dient als input voor het opstellen van de begroting.
Van macrodoelmatigheid naar meten van tevredenheid medewerkers en studenten
Lexnova is al jarenlang trotse onderzoekspartner van diverse onderwijsinstellingen. De samenwerking geschiedt op het gebied van meerdere onderzoeksterreinen. Specialisaties die we graag uitlichten zijn onder meer:
Macrodoelmatigheidsonderzoek
In het onderwijs is sprake van een steeds wisselend opleidingsaanbod. Afstemming tussen opleidingsaanbod en vraag vanuit de markt wordt maatschappelijk gezien steeds relevanter. Onderwijsinstellingen streven voortdurend naar opleidingen met voldoende arbeidsmarktperspectief. Met onderzoek naar het marktpotentieel van (nieuwe) opleidingen brengen we de werkelijke opleidingsbehoeften voor onderwijsinstellingen in kaart. Bijvoorbeeld in het kader van de macrodoelmatigheidstoets. Hierbij passen we de volgende methodieken toe: vooronderzoek, deskresearch, werkgeversinterviews, werkgeversenquête, instroomenquête en vacatureanalyse.
Samenstellen macrodoelmatigheidsdossier (MDD)
Na afronding van het macrodoelmatigheidsonderzoek kan Lexnova, in nauwe samenwerking met de instelling, het macrodoelmatigheidsdossier (MDD) gaan vormen. Wij hebben ruime ervaring met het samenstellen, schrijven en controleren van dit dossier (ook in het kader van de nieuwe Regeling macrodoelmatigheid 2023). Wij hebben macrodoelmatigheidsdossier gevormd voor zowel Ad’s, bachelors als masters.
Leven Lang Ontwikkelen (LLO)
Scholing van werknemers is toenemend van belang voor werkgevers en een optimale arbeidsmarkt. Met het initiatief Een Leven Lang Ontwikkelen (LLO) wil de Rijksoverheid doorgaande scholing stimuleren. Hogescholen ontwikkelen zich met hun specifieke deskundigheid steeds meer als speler op de markt van nascholing. Lexnova voert gericht arbeidsonderzoek uit dat hogescholen helpt een passend aanbod te ontwikkelen.
Imago-, positionering- en naamsbekendheidsonderzoek
Concurrentie tussen onderwijsinstellingen speelt een steeds grotere rol. Waarom kiest een scholier voor hogeschool A en niet voor B? Deze vraag raakt aan het imago en de positionering van de hogeschool. Lexnova voert imago-onderzoek uit naar uw huidige imago en adviseert u over uw concurrentiestrategie.
Medewerkersonderzoek
Met ons medewerkersonderzoek krijgt u inzicht in de mening van uw medewerkers over de organisatiecultuur en uw sterke en verbeterpunten vanuit het perspectief van de medewerkers. Met onze persoonlijke aanpak leveren wij bovendien waardevolle specifieke informatie die aansluit bij de doelstellingen van uw organisatie. U kunt denken aan thema’s zoals: betrokkenheid, doorgroeimogelijkheden, verwachtingen, motivatie, loyaliteit, interne communicatie, de organisatiecultuur (e.g. ruimte voor eigen initiatief) of de samenwerking tussen teams.
Onderzoek onder studenten/alumni
Lexnova biedt op maat gemaakte onderzoeken voor zowel studenten als alumni. Door structureel onderzoek onder studenten verkrijgen onderwijsinstellingen inzichten over thema’s zoals studenttevredenheid, studiekeuze, studie-uitval, imago en onderwijskwaliteit. Ook voeren wij alumnionderzoek uit, waarmee we de ervaringen en perspectieven van afgestudeerden in kaart brengen, zoals de aansluiting met de arbeidsmarkt en hun betrokkenheid bij het curriculum. Onze kwantitatieve en kwalitatieve aanpak levert concrete, toepasbare inzichten voor het verbeteren van onderwijsaanbod en de relatie met oud-studenten.
Online dashboard
ImpulZ is de centrale plek voor onze klanten waarin alle onderzoeksresultaten op een overzichtelijke manier worden getoond. Via handige functionaliteiten zoals benchmarks en filters kunt u zelf eenvoudig analyses maken en verbeterkansen in kaart brengen. Voor onderwijsinstellingen leggen we in ImpulZ bijvoorbeeld verbanden tussen de tevredenheid en ervaringen van medewerkers versus studenten. Dit levert waardevolle inzichten op.
Wat kunnen wij voor u betekenen?
Wilt u meer weten over onderzoek voor onderwijs, onze aanpak of wilt u direct een offerte aanvragen? Neem gerust contact op met onze collega Mick Willems en laat u overtuigen van onze meerwaarde.
U kunt ons ook bereiken via ons contactformulier of u kunt ons bellen op 050 – 31 31 133 (kantoor Groningen) of 030 – 22 73 378 (kantoor Utrecht).
Veel gevraagde onderzoeksoplossingen

Macrodoelmatigheid

Wet internationalisering in balans

Leven Lang Ontwikkelen

Toets nieuwe opleiding

Thema-onderzoek

Uitstroomonderzoek

Instroomonderzoek

Breed medewerkersonderzoek

Haalbaarheidsonderzoek

Communicatieonderzoek

Imago-onderzoek

Reputatieonderzoek

Naamsbekendheidsonderzoek

Draagvlakonderzoek

Alumnionderzoek
